Ultima ispita a lui Hristos
tagged: currently-reading

goodreads.com

Cititoarea's bookshelf: read

The Radleys
it was ok
Nu sunt o mare fana Matt Haig, Umanii și Biblioteca de la miezul nopții au fost cel puțin digerabile și cel mult simpatice, dar Familia Radley este la un alt nivel de dezamagire. În multe recenzii este descrisă ca fiind o carte “amuzan...

goodreads.com

Love and Summer – William Trevor

Este vara in Rathmoye, in anii 50, iar fervoarea înmormântării doamnei Connulty este fotografiata de un tânăr străin. Florian Kilderry se afla in micuțul oraș irlandez pentru a poza ruinele cinematografului ars, insa procesiunea funerară i-a atras atenția. Ce nu știa Florian era ca, la rândul sau, reușește sa ii atragă atenția lui Ellie Dillahan.

Astfel, trecerea in neființă a doamnei Connulty pune in mișcare relația dintre cei doi si naște trăiri si emoții îngropate in alți locuitori ai Rathmoye.

Dragostea lui Ellie pentru Florian nu este, insa, una convențională. Orfană crescută într-o mănăstire, Ellie este căsătorită cu Dillahan, un fermier văduv care încă poarta durerea pierderii fostei soții. Căsătoria dintre Ellie si Dillahan nu a fost una din dragoste, ci mai mult din necesitate pentru ambii. Odată cu trecerea verii, Ellie trăiește pentru prima data o iubire pasionala, anticipând întâlnirile cu Florian.

“She had been different already when she stood with him in the sunshine, when he offered her a cigarette and she shook her head.”

Florian, insa, este măcinat de conflicte interioare si hotărăște (chiar înainte de a o cunoaște pe Ellie) sa părăsească Irlanda si sa își construiască o viața noua, departe de amintirile părinților decedați si ale Isabelei, femeia care i-a frânt inima.

“He had loved being loved, and knew too late that tenderness in return was not enough.”

In paralel, domnișoara Connulty, fiica doamnei Connulty, apare ca o lecție a ceea ce ar putea sa i se întâmple lui Ellie daca aceasta lasă totul in urma pentru un străin. Aceasta a avut o scurta aventura cu un bărbat căsătorit, iar in urma unui eveniment fatidic, a rupt relația cu mama sa. De fapt, in loc să simtă durere, domnișoara Connulty găsește o satisfacție sumbră în faptul că a supraviețuit mamei sale, purtând bijuteriile acesteia ca pe un simbol al libertății nou dobândite. Nu e de mirare ca domnișoara Connulty urmărește interacțiunile lui Ellie si Florian, fiind dispusă chiar sa o adăpostească pe tânără in cazul in care aceasta ajunge sa aibă aceeași soarta ca a ei.

Orpen Wren este un personaj aparent secundar, dar cu o importanță semnificativa. Acesta este un bătrân excentric, care a fost bibliotecar la moșia familiei Connulty. Wren este recunoscut pentru comportamentul său neobișnuit și pentru tendința de a trăi într-o lume proprie, vorbind deseori singur și recitând fragmente din opere literare, în special din cărțile pe care le îngrijea în bibliotecă. Deși pare izolat de evenimentele principale ale romanului, interacțiunile lui Wren cu celelalte personaje aduc adesea momente de introspecție. Intâlnirile cu Ellie Dillahan scot în evidență bunătatea și sensibilitatea ei, Ellie fiind una dintre puținele persoane din Rathmoye care este sincer preocupata de bătrânul tulburat.

Dragoste și Încercări : Ce Ne Învăță Love and Summer

Romanul este puternic influențat de evenimente din trecut – moartea soției lui Dillahan, dragostea neîmplinită a lui Florian, drama domnișoarei Connulty. Acesta este modul prin care Trevor sugerează ca personajele sunt suma acțiunilor lor din trecut, incapabile sa scape de acestea. Pana si Rathmoye pare un oraș prins in vremuri de demult, păstrând o liniște recomfortanta.

De fapt, Love and Summer este blând, delicat, drama personajelor petrecându-se precum unde pe apa, aproape insesizabil. Proza lui William Trevor este liniștitor de frumoasă, acesta reușind sa surprindă perfect ritmul vieții unei comunități mici, liniștite.

Dragostea are, bineînțeles, un rol central in opera lui Trevor. Aceasta apare in diferite forme ale sale, fie ca vorbim despre dragostea romantică pe care Ellie i-o poarta lui Florian, cea conjugală dintre Ellie si Dillahan, înrădăcinată in datorie si responsabilitate sau dragostea neîmpărtășită care da sens personajului domnișoarei Connulty.
Pana si dorința lui Florian de a scăpa de trecut este o forma de autoconservare si dragoste de sine.

Toate aceste forme diferite se intersectează si crează o tapițerie a emoțiilor si experiențelor umane.
Iar acesta este lucrul care mi-a plăcut cel mai mult la Love and Summer, dincolo de scrisul oarecum liric al lui Trevor, dincolo de minunatele descrieri ale unui orășel pitoresc irlandez, totul este atât de uman. Nu exista personaje negative si personaje pozitive, exista doar personaje marcate de un trecut care le influențează deciziile din prezent. Personaje care sunt acea împletitură de bine si de rău care ne fac sa fim umani.

4 ⭐️

Total
0